2008. március 22., szombat

Húsvéti kalács tojás nélkül

Ha jól számolom egy hete bújom a neten a tojásmentes és teljes kiőrlésű lisztes kalács recepteket. Az előbbiből rengeteget találtam, az utóbbiból sajnos szinte alig. Bevallom, én még sosem sütöttem kalácsot, úgyhogy kicsit félve álltam neki a projektnek, féltem, a kizárólag barna lisztes változat túl nehéz, cseppet sem kalács – szerű lesz. ( pl.: Siccike is hasonló konklúzióhoz jutott. ) Hosszadalmas kutatómunkám befejeztével arra jutottam, vagy ezt a változatot fogom kipróbálni, ahol fele – fele arányban használtak barna ill. fehér lisztet vagy az Anyósom által lediktált, tojás nélküli kakaós kalácsot módosítom a saját ízlésemre.

Első nekifutásra a második versenyzőt választottam és nem bántam meg! Sőt! Én most 30 dkg teljes őrlésű tönköly és 30 dkg durum liszttel csináltam, de állítom, simán mehetett volna az egész a tönkölyből! Könnyű volt vele dolgozni, a durum sokkal – sokkal masszívabbnak bizonyult és a megsült kalácsban is érezhető, hogy a tönkölylisztes rész puha és szinte foszlós, a durum viszont „nehezebb”. A „baj” csak az, hogy mire ezt a gigantikus méretű jószágot megesszük elmúlik a húsvét :o))) Nem tudom mikor lesz időm kipróbálni a 100% - os teljes kiőrlésű, tojásmentes verziót, de ami késik, nem múlik!




Én ezzel a kaláccsal szeretnék minden olvasómnak kellemes húsvétot kívánni, meg egy kicsivel több napsütést … hogy fogunk így tojást keresni a lányokkal a fűben?!




Vegán húsvéti kalács


Legyen a kezed ügyében:

5 dkg friss élesztő

10 dkg cukor

4 dl növényi tej ( nálam rizs, de ha akarod akkor tehénből is jó lesz )

60 dkg liszt ( ezúttal 30 teljes kiőrlésű tönköly + 30 durum )

1 dl étolaj

3 evőkanál karobpor ( vagy kakaó )

csipet só


Így használd a hozzávalókat:

Az élesztőt futtasd fel a langyos tejben. Végy elő két tálat, egyikbe mérd ki az egyik lisztet, másikba a másikat. Mindkét tálba mehet 0,5 – 0,5 dl olaj, 5 – 5 dkg nádcukor és a pici só. A tönkölyliszthez keverd hozzá a karobport, a durumhoz ne, az lesz a világosabb rész ( én naná, hogy elrontottam ). A felfutott élesztős tejet is oszd el igazságosan a két tál között. Jöhet a dagasztás, min. 10 percig birkózz a gombócokkal, egyenként. Pihentesd őket kb. 60 percig, aztán jöhet a fonás.


A gombócokat 3 - 3 részre osztod, szép hosszú kígyókat formázol belőle és az itt látható videó instrukcióit követve összefonod.


Ha ezzel is megvagy, tedd a sütőpapíros tepsire a művedet, kend meg egy kis tejjel, tedd be a hideg sütőbe, amit most kapcsolj is be 50 fokra. Fél óra alatt nekem óriásira nőtt a kalács, ezért ekkor emeltem a hőfokot 175 – 180 fokra és 40 perc alatt készre sütöttem a sütit. Azért a tűpróba nem árt.


Hát, ennyi. Szerintem nagyon finom lett, próbáljátok meg Ti is! :o)




Ui.: Ami a fonást illeti … hát, hihetetlen, hogy nekem is sikerült. Én pontosan az az ember vagyok, aki képtelen bármiféle összetett mozgást leutánozni ( lásd: tánc, aerobic stb. ), ha egyszerre kell a kezemre és a lábamra figyelni, akkor nekem végem van. Itt szerencsém volt, valószínűleg azért voltam rá képes, mert a lábaimat nem kellett használnom, úgyhogy bíztatok mindenkit, próbáljátok ki, ha nekem ment, Nektek is fog! :o)


2 megjegyzés: